Počátky školy
Při zřízení farnosti byla na Šubířově zřízena i triviální škola, ale neměla učitele. Děti proto musely chodit na Skřípov. V lednu 1790 přišel učitel František Scholz. Výuka velmi trpěla - nebylo kůlny na dřevo a záchodu. Školáci často chyběli - v zimě pro nedostatek oděvu, obuvi a předení, v létě z důvodu pasení krav. Obyčejně se učilo jen v dopoledních hodinách. Rodiče byli od vrchnosti trestání za nedodržování školní docházky. Několik let se vyučovalo i v Chobyni. O učitelském pomocníkovi Antonínu Wágnerovi (20.1.1794 - 10.4.1859), který přišel do Chobyně v roce 1819, se vyprávělo mnoho zajímavého. Byl dvakrát ženat, první žena zemřela po porodu, s druhou ženou měl ještě deset dětí. Neučil stále každý rok. Při vyučování ševcoval a děti přetahoval potěhem. Také v okolí hrával na muzikách. Jednou se mu stalo, že šel v noci z Jaroměřic z ostatků a v lese spadl do jámy, kde byl také hladový vlk. Zděšený učitel mu z uzlíku házel koblihy a koláče, a když už neměl, vzal housle a začal hrát. Vlk byl krásnými melodiemi učarován a poslouchal. Ráno přišel hajný a vlka zastřelil.
Ze starých místních historek
Staří Šubířáci se rádi bavili, zvláště na muzikách. Farář Pavlovský to označil ve své kronice jako přílišný zlozvyk. Vyprávěly se různé historky plné fantazie o všem možném a nemožném. O rytíři Šubířovi se vyprávělo, jak před domem č. 4 se utkal s opatovickým pánem - snad baronem Věžníkem, a meč či dýka ze souboje se stále uchovával v rodině Švédových, naposledy u Jaroslava Švédy, kde se však ztratil. Věřilo se v čarodějnictví a některé ženy v Chobyni byly jako čarodějnice označovány. V bažinách nad Slámovou louží a ve Žlíbkách ke Skřípovu prý lákaly lidi světélkující bludičky, na pokrajích lesa vyhlíželi fajermóni neboli ohniví muži. Tajemné a čarodějné síly byly i na hřbitově. Hrobařovi, když někdo umíral, začaly v noci harašit motyky a lopaty. Jak ráno vstal, už je brousil na kopání hrobu.
Na Šubířově prý panoval velmi zlý rychtář, který týral lidi. Na klobouk si vždy dal liščí ocas a vydal se s pány na hony. Tak byl omylem zastřelen. Pohřbili ho u zdi hřbitova, ale ani tam nedal pokoj. Když noční hlídač zatroubil: "Dvanáctá hodina odbila, chval každý duch Hospodina", rychtář vstal z hrobu a vzpurně řekl: "Chval jak chval, ale já ho nechválím". Hlídač běžel až k dolní hospodě a musel se doma převléci.
Jednou k večeru farář Zábranský z okna fary viděl, jak na hřbitůvku u kostela hrobař nedokopal hrob a postavil do něho lopatu a motyku. Šel okolo do hospody jeden stařík a podezřele se na nářadí díval. Farář dostal nápad, vzal na sebe bílou plachtu a schoval se do hrobu. Když šel stařík z hospody, zamířil ke hrobu a sahal po lopatě, vtom na něho vyskočila bílá postava. Zděšeně uprchl a více už nekradl.
Vyprávěli si také, jak předkové dovedli mistrně pytlačit. Bělský mlynář prý zastřelil srnce. Panský hajný na to přišel a přizval si na důkaz četníka. Přišli do mlýna a překvapilo je, že mlynář klidně leží v posteli a hýbe kolébkou. Souhlasil s prohlídkou, ale jen prosil, že jeden musí kolébat, čehož se ujal četník. Výsledek prohlídky byl bezúspěšný, neboť srnec ležel v kolébce.